Even de accu leegtrekken

“Even de accu leegtrekken” is misschien niet het meest handige dat ik achteraf gezien op het intakeformulier van de Personal Trainer had kunnen zetten. Ik heb het geweten, maar wat is dat eigenlijk lekker.

Nu is het echt niet zo dat ik slecht in vorm ben. Ik loop wekelijks één of twee keer een uur hard. Daarbij speel ik nog wekelijks een anderhalf uur badminton. Maar eigenlijk mistte ik het gevoel dat ik vroeger met grote regelmaat had toen ik nog aan wedstrijdjudo deed. Inderdaad: “even de accu helemaal leegtrekken”.

Ik ben trouw lid en frequent bezoeker van mijn sportschool (www.sportrade.nl). Sinds kort heb ik daar de mogelijkheid ontdekt om met een Personal Trainer te trainen. Remco Land (http://www.landpt.nl/) is mijn trainer. Ik heb een abonnement met hem afgesloten met hem voor een paar lessen om eens te kijken of dit iets voor me zou zijn. Ik heb één eis gesteld, namelijk dat de ‘Battle Rope’ onderdeel van het programma zou zijn. Voor wie niet weet wat de Battle Rope is, heb ik hierbij een leuk filmpje:

Dat zo’n touw zo’n verschrikkelijk martelwerktuig was kon ik niet bevroeden. Alternating waves, Hip Toss, Seated Hip Toss, Jumping Jacks,… ik heb het allemaal mogen doen. Remco heeft daarnaast voor iedere training nog een hele set aan oefeningen bij elkaar gezocht. Steeds maar weer in combinatie verschillende oefeningen doen om zo toch het uiterste te vragen van de verschillende spiergroepen.

Naast de ‘Battle Rope’ ben ik begonnen met de ‘Kettlebell’. Prima om oefeningen te doen voor mijn schouder. De kettlebell:

Na de eerste drie lessen heb ik het abonnement verlengd. Ik merk dat de trainingen een goed effect hebben om mijn lichaam. De spiergroepen die ik train worden snel sterker. Daarbij gaat de accu iedere keer leeg.

Het voordeel van het trainen met een Personal Trainer is dat je onder begeleiding een grens van je geest en van je lichaam kan opzoeken. Dat betekent wel dat je Personal Trainer jou moet kunnen lezen en de training moet kunnen aanpassen. Daar waar mogelijk moet hij proberen het laatste restje aan te spreken voor maximaal effect.

Remco kent me gelukkig al een tijdje van de sportschool en weet me precies de juiste inspanning te laten doen. Hoewel sommige oefeningen in iedere training terugkomen, heb ik al een heel scala aan verschillende oefeningen gedaan. Het leuke is dat veel van deze oefeningen ook relatief makkelijk thuis kunnen worden gedaan. Veel buikspieroefeningen, opdrukken, burbees en andere oefeningen vereisen geen apparatuur, maar slechts discipline en wilskracht. O Ja, Burpees doe je zo:

De verwachte zware spiepijn is uitgebleven. Wel kan ik nog steeds de getrainde spiergroepen voelen. Van het leegtrekken van de accu ben ik heel snel hersteld. Het fietstochtje naar huis doet daarin ook wonderen.

Uiteindelijk is dit natuurlijk de doelstelling:

Gelukkig heb ik nog wat lessen tegoed.

Over rmakker

Bedrijfskundige ICT-er, getrouwd, twee kinderen, ICT Manager met diverse professionele interesses zoals: Big Data, Security, Integraties, Management, Mensen
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

