Het weet-geweten

Hebt u er ook zo’n hekel aan als mensen zeggen: “alles willen weten maakt niet gelukkig”?

Afbeelding

Hoe weten ze dat eigenlijk dat zou ik wel eens willen weten. Is het hun ‘weten’ dat hier spreekt of is het hun ‘geweten’?

Als het hun ‘weten’ is dat hier spreekt, bezitten ze dus over een kennis die ze niet zouden willen hebben. Ze weten namelijk alles en dat alles maakt hun niet gelukkig. Toch?

Wat zouden we zijn zonder Wikipedia? Dus ook hier maar weer eens een definitie:

“Weten is kennis hebben van de bekende en onbekende omgeving, door middel van eigen waarneming of overdracht van informatie.”

Weten is dus kennis en je kan het bezitten. Je kan het dus ook niet bezitten.

Op http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=weten vind ik maar liefst 48 spreekwoorden met daarin het woord ‘weten’. Enkele voorbeelden (u kijkt zelf maar of ik al te selectief te werk ben gegaan):

  • De klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
  • het fijne ervan willen weten
  • iets op zijn duimpje weten
  • meten is weten, gissen is missen
  • van toeten noch blazen weten

 Strekking is toch vooral dat je iets niet weet of dat je van een ander vindt dat hij of zij iets niet weet. Oftewel je weet het niet of je weet het wel. Er is dus een bepaalde spanning aanwezig als het gaat om het ‘weten’.  Je hebt het of je hebt het niet en daar vinden we iets van.

Prachtige citaten zijn er te vinden over ‘weten’. Enkele voorbeelden:

  • Er is niets dat een mens achterdochtiger maakt dan weinig te weten. (Francis Bacon)
  • Te weten dat je onwetend bent is het begin van alle wijsheid. (Viviane van Avalon)
  • De mensen vermoeden liever iets dan dat ze het weten. (Josh Billings)
  • De moeilijkheid met mensen is niet dat zij niet weten, maar dat zij zoveel weten dat niet juist is. (Josh Billings)
  • Het is het soms beter niet te weten dan het wel te weten en het dan weer te moeten vergeten. (Nicole Boonstra)
  • Tegen mensen die niets weten, valt niet te vechten. (Remco Campert)
  • Weten wat men weet en weten wat men niet weet, dat is het ware weten. (Confucius)

Klaarblijkelijk ben ik wijs als ik inzie dat ik niet alles weet. Mooi, dat is een makkelijke. Ik weet echt wel dat ik niet alles weet. Maar ontslaat me dat van een zoektocht naar alles willen weten?

En daar hebben we dan ‘de wet van de relatieve kennis’:

“De wet van de relatieve kennis stelt dat hoe meer je weet, des te meer je weet dat er nog veel is wat je niet weet en dus des te minder je denkt te weten. En hoe minder je weet, des te meer je denkt te weten.”

Daarmee zou je kunnen verklaren waarom de onwetende zegt dat alles willen weten niet gelukkig maakt. Tenslotte door dat te stellen wordt een bepaalde kennis gesuggereerd.

Het suggereert ook dat naarmate je meer weet, je onwetendheid ook toeneemt. Dat zou m.i. kunnen leiden tot twee soorten van gedragingen: berusting en de wil om meer te weten (dus te leren)

Stellen dat “alles weten niet gelukkig maakt”, lijkt aan te geven dat je meer weet dan de ander, want die weet dat klaarblijkelijk niet. Het kan ook een berusting zijn in het niet meer willen weten dan men eigenlijk al weet. Hoe dan ook degene die deze stelling doet, doet eigenlijk geen moeite meer om meer te willen weten.

Het ‘weten wat je niet weet’ zou een bepaalde nieuwsgierigheid moeten losmaken, waardoor je dus ook steeds bewuster zou moeten worden van wat je allemaal wel niet weet (door meer te weten). Daar niet aan toegeven leidt tot ‘niet weten w at je niet weet’.

Dat laatste is een keuze. Ik wil daar niet aan toegeven. Ik wil nieuwsgierig blijven. Ik wil weten en ik wil ook meer en meer weten wat ik allemaal wel niet weet.

Laat me alstublieft mijn onwetendheid laten toenemen…

Over rmakker

Bedrijfskundige ICT-er, getrouwd, twee kinderen, ICT Manager met diverse professionele interesses zoals: Big Data, Security, Integraties, Management, Mensen
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

