ICT-er, laat het roer los!!!!

Je zal toch maar CIO zijn en je gebruikersorganisatie vraagt je om ervoor te zorgen dat ze SAP op hun iPad kunnen gebruiken. Je zal maar CIO zijn waarvan de Raad van Bestuur vraagt of ze geen iPads kunnen krijgen omdat ze zo nodig papierloos willen vergaderen. Je zal maar ICT-er zijn die een CIO heeft die dergelijke vragen krijgt.

We leven in een ICT-tijd die sterk aan verandering onderving is. Vroeger had je als ICT-er zoveel kennis over hard- en software dat je gemakkelijke je gebruikers iets wijs kon maken. In mijn tijd had de helpdesk een aantal standaard trucjes om gebruikers om de tuin te leiden. PCs met 386 processoren lieten we altijd graag even de scandisk en defrag (ja, in command line) lopen. Wie kent het niet?

 

Eerlijk, ik heb hier destijds gebruikers urenlang mee bezig weten te houden.  

Helemaal spannend werd het toen we in staat bleken te zijn PCs over te nemen, dus op afstand dingen konden doen. Gebruikers waren er lang niet altijd mee geholpen, maar het kwam wel heel erg indrukwekkend over. “Tjonge, jonge die jongens van ICT kunnen toch wel wat, nietwaar?”

Als ICT-ers hebben we ook lang geloofd dat gebruikers niet al te bijdehand waren als het ging om ICT. Tenslotte, het zijn natuurlijk uitsluitend en alleen de ICT-ers die er verstand van hebben en dus ook bepalen wat gebruikers moeten gebruiken. Het mooiste voorbeeld daarvan vind ik altijd de volgende opmerking die door de gemiddelde ICT-er lang werd gebezigd: “je moet ons niet vragen of we pakket X voor je installeren, je moet ons vragen of we functionaliteit Y kunnen leveren en dan bepalen wij wel welk pakket dat het beste doet”. Ze zijn er nog steeds.

Ik weet niet of u de BBC serie “The IT Crowd” kent. Stereotype van een ouderwetse helpdesk. Zelden zo’n herkenbare situatie gezien. Eén van de helpdeskmedewerkers heeft op een gegeven moment een bandenrecorder aan zijn telefoon geknoopt waarop bij ieder telefoontje als eerste de vraag wordt gesteld: “have you tried turning it off and on again?”. Wat een kloof tussen gebruikers en ICT.

O ja, de kloof…. Deze kloof heeft vele, vele ICT consultants klauwen met geld opgeleverd. Wie kent niet de volgende kreten:

  • Bridging the gap between business and ICT
  • Business-ICT alignement
  • Demand-supply organisaties

Bridging the gap between business and ICT

 

 

Business ICT alignment:

Volgens Wikipedia: Business-IT alignment is a dynamic state in which a business organization is able to use information technology (IT) effectively to achieve business objectives – typically improved financial performance or marketplace competitiveness.

 

Bron: http://www.raamstijn.nl/eenblogjeom/index.php/informatiemanagement/624-alignment-volgens-luftman

Wat hebben we ons best gedaan als het gaat om het ontwikkelen van IT Frameworks. Een lang niet volledige inventarisatie op ITSM Portal leidt al tot iets van 100 frameworks die iets kunnen bijdragen aan de aansturing van ICT. Pogingen om de relatie tussen ICT en business te structureren en te formaliseren. Grappig genoeg vooral een behoefte van ICT, want de business wilde niets liever dan dat die wereldvreemde ICT-ers nu een gingen doen wat ze gevraagd werd. Uiteraard vroegen wij ons als ICT-ers af waarom die vermaledijde business zich nu niet eens niet hield aan de gemaakte afspraken en de geïnstitutionaliseerde processen volgde.

De traditionele ICT-er van toen is nu uitgegroeid tot IT manager en de Best Practices (o ja, deze term is zeer bewust gekozen) uit het verleden vormen natuurlijk het referentiekader van nu. Dat gaat tot problemen leiden want……..

De rollen zijn omgekeerd!!!

Het alleenrecht op weten welke ICT oplossingen de juiste zijn, is helemaal niet meer voorbehouden aan de ICT-er. Gebruikers (wat zijn dat nog eigenlijk) weten zelf wel wat goed voor ze is. Daarbij, ze kiezen zelf de middelen wel die ze gebruiken. En eigenlijk nog meer dan voorheen: “die ICT-ers moeten gewoon zorgen dat het gaat werken”.

Deze nieuwe (of beter: vernieuwende) beweging laat zich samenvatten met de term: Consumerisation:

“Consumerization is the growing tendency for new information technology to emerge first in the consumer market and then spread into business and government organizations. The emergence of consumer markets as the primary driver of information technology innovation is seen as a major IT industry shift, as large business and government organizations dominated the early decades of computer usage and development.” (Bron: wikipedia)

Consumerisation is de nachtmerrie voor iedere traditionele ICT-manager. Niet mee kunnen komen in deze beweging is niet aan de orde. Consumerisation laat zich niet stoppen.

Wat maakt nu die Consumerisation zo bijzonder? Onderstaande tabel beschrijft het verschil.

 

Vroeger kon je alleen maar met een PC die door de ICT afdeling was voorgeschreven, op de aan jou toegekende plek verbinden met het ICT-netwerk. Toegang tot informatie, applicaties en internet was zo gemakkelijk te reguleren. Niet alleen met de opkomst van mobiel internet is daar een eind aan gekomen. ‘Gebruikers’ willen altijd en overal hun informatiebehoefte vervullen.

ICT bedacht de wijze waarop medewerkers van een bedrijf met elkaar en met anderen mochten en konden communiceren. In de regel was dit beperkt tot email en als je geluk had met Instant Messaging. Met de opkomst van social media en mobiel internet is het scala aan communicatiemogelijkheden enorm toegenomen (zeg maar gerust: Explosief). Veel van die communicatiemiddelen worden op geen enkele wijze beheerd door de ICT-afdeling van een onderneming. Veel mensen communiceren bedrijfsmatig via media, waarvan ICT soms niet eens weten dat het bestaat.

Heerlijk, het gemopper over PCs in bedrijven. “waarom heb ik zo’n oude bak?”, “PC’s bij de mediamarkt zijn al sneller”, “waarom mag ik geen laptop?”,….. ICT koos natuurlijk een PC die het minst in onderhoud kost en het makkelijkst te beheren was. Gebruiksgemak en gebruikerswens waren daarin lang niet altijd de doorslaggevende factoren. Veel discussies zijn gevoerd over hoe duur een PC dan wel niet mocht zijn. Total Cost of Ownership (TCO) discussies waren aan de orde van de dag. Eigenlijk is natuurlijk belangrijker wat het gebruik van een device oplevert, ik noem dit gekscherend maar even Total Value of Use (TVU). Als Kees nu beter met een Mac uit de voeten kan en Pieter beter met een Windows machine, moet je dan één van beiden beperken? In TVU gedachte zou je liever beiden zelf willen laten kiezen.

De tijden dat een PC op het buro het belangrijkste apparaat is voor gebruikers, is ondertussen achterhaald. Mobiel internetten en daarmee ook mobiel werken is enorm geëxplodeerd.

 

Meer dan de helft van het internetverkeer gebeurt met mobieltjes. ICT kan dit niet ontdekken of tegenhouden. Maar mobieltjes zijn consumentenapparaten die veel moeilijker zijn te beheren dan PC’s op een buro. Het inpassen van mobiele technologieen in traditionele ICT-omgevingen levert daarmee ook de nodige problemen op (met name op gebied van security).

Consumerisation is ook dat mensen hun eigen apparatuur willen gebruiken om te werken. Nog maar enkele jaren gleden verklaarde ik een collega voor gek omdat hij zijn privé Mac gebruikte op het werk. Tegenwoordig is het zeer regelmatig waar te nemen. Maar het goed laten werken van deze machines in een bedrijfscontext is nog niet zo simpel. Simpele zaken als email en internet zijn nog wel te regelen, maar business applicaties is toch wat lastiger.

 

Dit laatste is nog lastiger als het gaat om mobiele apparaten. Deze maken gebruik van publieke apps, die lang niet altijd uitsluitend bestemd hoeven te zijn voor het werk. Sterker nog: waarschijnlijk zijn er heel weinig mobiele apparaten die uitsluitend voor het werk worden gebruikt. De kennis over wat een app precies doet is lang niet altijd bekend en daarmee is de onzekerheid over het bij elkaar brengen van bedrijfsapplicaties en vrij beschikbare apps op één en hetzelfde apparaat voor menig ICT-er een nachtmerrie.

 

 

De belangrijke uitdaging voor een moderne ICT-manager is het anticiperen op deze consumerisation en toch om de security van de bedrijfsinformatie hoog te houden.  Maar misschien de allerbelangrijkste uitdaging voor deze manager is wel om te accepteren dat hij niet langer alleen kapitein op het ICT-schip is.

Voor de flexibele ICT-ers onder ons: “Er breken spannende en interessante tijden aan!” De emancipatie van ICT-eindgebruikers is bijzonder interessant. Het toepassen van ontwikkelingen die voortkomen uit de Consumerisation zonder de beveiliging van informatie teniet te doen is naar mijn mening waar de ICT-er van de toekomst zijn  toegevoegde waarde zal vinden. Dat betekent een rol die minder bepalend is dan voorheen, minder op de voorgrond is en zich toch in het hart van de onderneming bevindt.

 

Disclaimer: Zoals al mijn blogs betreft het hier mijn privé mening. Op geen enkele wijze kan en mag verband worden gelegd tussen mijn blog en de standpunten van de onderneming waar ik voor werk

Advertenties

Over rmakker

Bedrijfskundige ICT-er, getrouwd, twee kinderen, ICT Manager met diverse professionele interesses zoals: Big Data, Security, Integraties, Management, Mensen
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s